Чести причини за болки в гърба

януари 10, 2018

Чести причини за болки в гърба

Защо ни боли гърбът? Причините са многобройни. Все пак някои са много по-често срещани и се отнасят до повечето от нас. Ето ги и тях:

  • Работа на компютър или на бюро. Това е изключително честа причина за болки в гърба. Неудобната поза, заемана през целия работен ден, причинява болки в гърба, които при покой изчезват. Прегърбването, напрягането на мускулите, изкривяването на гръбначния стълб са достатъчни, за да провокират не само слаби, но дори силни болки в гърба. Те се усещат най-осезаемо в края на деня. Неудобният стол и позата на ръцете също напрягат гърба, което провокира болезненост. Затова – ако работата ви е подобна, не се чудете защо всекидневно изпитвате болки в гърба.
  • Друг вид работа, свързана с еднообразни движения, повтаряни многократно. Например – на производствена лента, грънчарско колело, боядисване, шиене, бродиране, бране на плодове или зеленчуци и др. Болките в гърба са както от навеждането напред или отвеждането назад на гръбнака, така и от напрягането на мускули, сухожилия, стави в областта на гърба.
  • Тежка физическа дейност. Много често хората, които се занимават с такива дейности, изпитват болки в гърба. Това се отнася за чести навеждания, повдигане на тежки предмети, работа с инструменти. 
  • Наличие на неврологично заболяване или проблем в областта на гръбначния стълб. Голяма част от болките в гърба са свързани с подобни изменения в гръбнака. Най-често става дума да дископатия, дискова херния, неврит, невропатия, ишиас, лумбаго, плексит, радикулит, спондилоза и др. При тях болките в гърба може да са съсредоточени в гръбначния стълб, в тъканите наоколо и дори да са придружени от болезненост, плъзгаща се по хода на крайниците.
  • Ревматични заболявания. Те често са придружавани от болки в гърба. Такива заболявания са артрит, артроза, ревматоиден артрит и др.
  • Престой на студено, на течение. Преохлаждането често води до болки в гърба. Те могат да се проявят във всяка зона на гърба, която е била най-чувствителна към студения въздух.
  • Спорт. Често спортистите и спортуващите се оплакват от болки в гърба, които са резултат от претоварване.
  • Дефицити на витамини и минерали. Липсата на някои от тях може да е причина за болки в гърба. Например – при дефицит на витамин В, дефицит на цинк, калций, магнезий.
  • Заболявания на вътрешните органи. Понякога болките в гърба се дължат на вътрешни болести. При тях болезнеността иридиира към гърба, но проблемът не е там, а във вътрешен орган. Например при стомашни проблеми, болна жлъчка, проблеми с черния дроб, при сърдечно заболяване, възпаление на белите дробове и други белодробни болести и т.н.
  • Стрес. Дори да не си даваме сметка, стресът ни кара да напрягаме мускулите на гърба си много често – особено в горната част. Това води до болки в гърба, които не са свързани с нито едно от изброените състояния.
  • В много по-редки случаи болките в гърба се държат на туморни образувания, които притискат органите или гръбначно-мозъчните нерви.

Какво да правим при болки в гърба?

На първо място – да си дадем почивка. Оставането в покой и в удобна поза – най-добре в леглото, е най-добрият начин първоначално да реагираме на болката в гърба. Много често това е достатъчно при някои болки в гърба. Ако сме сигурни, че болката не е свързана с вътрешни органи, а се дължи на опорно-двигателния апарат, намазването с локално противовъзпалително и болкоуспокояващо средство ще е чудесен вариант за по-бързо възстановяване. На по-късен етап може да направим комплекс от оздравителна гимнастика – специално за болки в гърба. Заздравяването на мускулите и движението в гърба подобрява състоянието при проблеми с гръбначния стълб, ревматични болки и заболявания на периферната нервна система 

Ако болката в гърба е остра и не се повлиява от промяна в позата, ако е придружена от промяна в съзнанието и множество нервно-вегетативни промени (гадете, повръщане, изпотен пулс, сърцебиене или забавен пулс), или от обездвижване на определени части от тялото, трябва да се обърнете за помощ към лекар специалист. Може да е симптом на по-сериозен проблем.

При болки в гърба вземете възможно най-бързо витамини от В-групата. Те повлияват всички болки в гърба, като изключително бързо лекуват болките от преумора, ревматични заболявания, неврологични проблеми, от стрес и преохлаждане.  По-високите дози първоначално (но съобразени с максималното количество за деня) ще доведат до по-бързо възстановяване.

Когато болките в гърба са хронични, посетете подходящ балнео-лечебен център с топла минерална вода и физиотерапевтични процедури. Поискайте да ви направят лична програма, съобразена с вида на болката и нейните проявления.

Променете начина си на живот – бъдете двигателно по-активни, не водете застоял начин на живот. Опитайте се да се разхождате по-често – това заздравява мускулите на гърба, укрепва скелетно-мускулния апарат като цяло и носи ободрение.

Има ли начин за бързо облекчение на болките в гърба?

болки в гърба - какво да правим

Тези, които са изпитвали болки в гърба, знаят колко чудесно е, когато болката изчезне. Облекчението на болките в гърба понякога настъпва трудно, ако не е намерена точната причина за проблема. Затова първото, което трябва да направите, е да разберете защо имате болки в гърба. Ще трябва са извършите някои изследвания – рентген, ехограф, кръвни изследвания. Вероятно ще ви изпишат и лекарства – предимно такива за успокояване на болката и възпалението. Именно те ще доведат до бързо облекчение на болките в гърба. Поискайте и препоръка за ефективно средство за намазване – крем, гел, маз. Повечето от тези мазила имат загряващ ефект, подобряват кръвооросяването и бързо успокояват болката в гърба. Не пропускайте витамините от В-групата, като попитате за лесноусвоим комплекс. Те много бързо повлияват болезнеността. Комбинирайте всички средства, подходящи за вас, и скоро ще получите облекчение на болките на гърба. 

И още няколко съвета – професионалният масаж върши чудеса, а акупунктурата като подкрепяща терапия ще ускори облекчението на болките в гърба! И помислете – какво още може да направите в ежедневието си, за да не получавате болки в гърба. Например – да смените работата, да подобрите стойката на тялото, която заемате, да намалите стреса. Ако следвате стриктно всички препоръки за профилактика и грижи, скоро много бързо ще се отървете от болките в гърба. 

Причини за дефицит на витамин В1

Най-основната причина за дефицита на витамин В1 е недоимъчното хранене. При отсъствие в менюто ни на хранителни продукти с тиамин се стига до проявата на симптоми на дефицит на витамин В1 и до бери-бери. Най-често дефицитът на витамин В1 се свързва с консумацията на полиран ориз. Известно е, че в обелките на ориза има много витамин В1. Затова, ако консумирате полиран ориз, губите възможността да си набавите тиамин. И обратното – ако хапнате ориз с обелките, бързо ще набавите ценно количество тиамин и ще се справите с дефицита на витамин В1.

Съществуват обаче и други причини за дефицит на витамин В1. Например – наличието на разстройства на храносмилателната система. Намалената възможност за усвояване на хранителни вещества е достатъчна причина за дефицит на витамин В1. Ако е налице този проблем, трябва са се възстанови или подобри здравето на храносмилателната система. Може също да се наложи инжектиране на тиамин за по-бързо елиминиране на дефицитите на витамин В1 в организма.

Друга причина за дефицит на витамин В1 е повишеният му разход. Такъв се наблюдава при хората, извършващи тежък физически труд, както и при спортистите. Задължително е при тези групи от хора да се приема допълнително витамин В1, за да се избегне достигането до тежък дефицит.

Рискови групи за дефицит на витамин В1

Оказва се, че дефицитът на витамин В1 е проблем на съвременния свят. Така е заради бедната на тиамин храна, която хапваме, и на предимно вредния начин ни на живот, който масово се следва. Най-вече става дума за обездвижването, повишената консумация на рафинирани продукти, цигари и алкохол. По тази причина и рисковите групи, които за застрашени от дефицит на витамин В1 са доста на брой. Ето кои са те:

  • Хора с бедна на витамин В1 диета. Ако се избягват храните с тиамин, той няма как да се набави в тялото;
  • Хора с проблеми с храносмилателната система (гастрит, язва и др);
  • Хората с бъбречни заболявания;
  • Алкохолиците и пушачите – при тях се наблюдава по-малък прием на витамин В и по-голям разход;
  • Бременните и кърмещите майки. Недостигът на витамин В1 се отразява и на бебетата, които в първите месеци след раждането си може да развият болестта бери-бери;
  • Възрастните хора;
  • Спортистите и физически натоварените хора;
  • Страдащите от проблеми с черния дроб.

Как да си набавим витамин В1?

Най-сигурният начин е чрез хранителна добавка. Така ще сме напълно убедени, че поемаме достатъчно количество тиамин и няма да развием дефицит на витамин В1. Разбира се, диетата също трябва да бъде променена. В някои случаи дори само корекцията в хранителния режим е достатъчна, за да се стигне до оздравяване. Важно е да се избягва приемът на алкохол, на захарни изделия, тютюнопушенето и консумацията на твърде много тестени изделия. Нужно също да се увеличи количеството на консумирания кафяв ориз. Доказано е, че обелките на ориза съдържат много високо ниво на витамин В1. Допълнително може да се похапват слънчогледови семи, пълнозърнест хляб, ядки (фъстъци, кедрови ядки, шамфъстък, кашу, лешници), боб, грах, леща, свинско месо.

DMCA.com Protection Status