Какво представлява цианокобаламинът?

Няма нищо сложно и непознато зад термина „цианокобаламин“. Това всъщност е едно добре известно и много ценно хранително вещество, от което имаме нужда всеки ден, а именно – витамин В12.

Какво е цианокобаламин?

Освен „цианокобаламин“ за назоваване на витамин В12 може да срещнете и думата „кобаламин“. Става дума за едно и също нещо – така се нарича изключително важният витамин за производството на червени кръвни клетки и за здравето на нервната система. Цианокобаламинът всъщност е синтетичната версия на В12, която приемаме най-често под формата на таблетки или капсули. Среща се също в течен вариант като гел или спрей за нос, капки или спрей за уста (за усвояване през лигавицата на носа или устата). Може също да се открие и във вид на ампули за инжекционно приложение при хора, които имат нужда от големи дози витамин В12 или не могат да усвояват витамина през храносмилателната система. Има го и в някои храни, в които цианокобаламинът се добавя допълнително, за да може да го получават хора, които имат беден на това хранително вещество режим.

Цианокобаламинът е най-разпространеният синтетичен вариант на витамин В12, с който се постигат отлични резултати за лечение и профилактика на различни състояния. Той не се използва точно в тази форма от тялото ни. След попадане в организма, цианокобаламинът претърпява трансформация, като се превръща в аденозилкобаламин и метилкобаламин. В тези форми витамин В12 вече може да бъде употребен от тялото за неговите нужди.

Лекарствата с цианокобаламин се продават в аптечната мрежа, а хранителните добавки, съдържащи веществото, могат да бъдат открити и в дрогерии, в супермаркети и други търговски обекти.

За какво е необходим цианокобаламинът?

Цианокобаламинът се използва, за да се повишат нивата на витамин В12 при хора с дефицит или застрашени от недостиг на това хранително вещество. Витаминът е нужен на тялото ни за редица процеси и за правилното функциониране най-вече на нервната система и за кръвотворенето.

  • Цианокобаламинът е ключов фактор за производството на червени кръвни клетки. Витаминът е част от този процес, като стимулира синтеза на пурин (компонент на дезоксирибонуклеинова киселина) и подпомага процеса на клетъчно размножаване. Това е важно за правилното осъществяване на еритропоезата (образуването на кръвни клетки) в костния мозък и за предотвратяване на анемия;
  • Цианокобаламинът предпазва от демиелинизация на периферните нерви, което може да има много тежки последствия за организма;
  • Цианокобаламинът помага за производството и регулирането на ДНК;
  • Благодарение на цианокобаламина, мозъкът функционира оптимално, поради което имаме добри когнитивни способности – памет, мислене, концентрация;
  • Цианокобаламинът има роля за предотвратяването на вродени аномалии и за правилното протичане на бременността. Дефицитът на витамин В12 – особено в началото на бременността, увеличава риска от увреждания като дефекти на невралната тръба и др. Според едно изследване родилките с дефицит на витамин B12 и нива под 150 mg/dL рискът да родят дете с вродени аномалии е 5 пъти по-висок в сравнение с тези с нива над 400 mg/dL. Затова доставянето на достатъчно витамин В12 е много важно с цел профилактика при бременност;
  • Допълнителният прием на цианокобаламин играе роля за предпазване от фрактури, от развитието на остеопороза и като цяло е в помощ за поддържане здравето на костите;
  • Цианокобаламинът помага срещу депресия и подобрява симптомите при депресивни състояния;
  • Доказана е ролята на цианокобаламина за здравето на кожата и косата – той предпазва от ранно побеляване на косата, от обезцветяване на кожата (ветилиго), от рани и афти в устата и др.

Кога се налага прием на цианокобаламин?

При храненето би трябвало да приемаме витамин В12 всеки ден. Понякога обаче това не се случва – заради ниска консумация на храни с В12 (например при веганство, вегетарианство и други режими на хранене с малко или изобщо без животински продукти), както и заради трудности при усвояването или повишени загуби.

Цианокобаламин трябва да се приема с цел профилактика или с терапевтична цел, ако:

  • Не се храните често (или изобщо) с продукти от животински произход;
  • Имате стомашно-чревни разстройства или заболявания (болест на Крон, цьолиакия, язва, гастрит);
  • Претърпели сте операция на стомаха или червата;
  • Приемате определени лекарства – метформин за диабет, лекарства за потискане отделянето на стомашни киселини, при рефлукс и др.;
  • Ако страдате от автоимунни процеси, свързани с производството на вътрешен фактор (синтезиран от организма протеин, необходим за абсорбцията на витамин В12);
  • При бременност и кърмене;
  • Ако сте на възраст над 55-60 години.

От колко цианокобаламин се нуждаем за лечение и профилактика?

Цианокобаламинът действа, като повишава нивата на витамин В12 в тялото. От колко цианокобаламин се нуждаете зависи от стойностите на В12 в кръвта ви и от вашите индивидуални потребности. Както и от това каква е причината за понижените нива на витамина при вас и довели ли са те до по-тежки симптоми и увреждания.

Обикновено в лекарствата и хранителните добавки цианокобаламинът е в различна концентрация – от 10 до 1000 микрограма. Обичайната доза за голяма част от случаите е от 50 до 150 микрограма дневно. Възможни са обаче различни вариации, особено при наличието на доказан дефицит на витамин В12. Дори високите дози цианокобаламин се смятат за безопасни за приемане, защото излишъкът му се отделя от тялото с урината и няма опасност от тежко предозиране. Все пак каква точно доза е необходима за вас, най-добре ще определи лекар (или фармацевт), при това след направени кръвни изследвания.

След колко време действа цианокобаламинът?

Може да приемате цианокобаламин всеки ден за предотвратяване или лечение на дефицит на витамин В12. Възможно е обаче лекарят да ви предпише инжекционно поставяне на цианокобаламин веднъж месечно или с друга честота. След инжекциите и първоначалното ускорено набавяне на витамин В12 (първите ефекти се забелязват само след няколко дни) е много вероятно да преминете на поддържаща терапия с цианокобаламин през устата. Ако имате проблеми с усвояването на витамина през храносмилателната система, лекарят може да препоръча други форми на прием.

Възможно е да отнеме няколко седмици, преди да подейства лечението с цианокобаламин и нивата на витамин В12 да започнат да се повишават. Тогава ще се подобрят и симптомите на дефицит като силна умора, липса на енергия, проблеми с паметта и концентрацията, задух и световъртеж.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

DMCA.com Protection Status