Прием на витамин В1 при хранителен режим

Силно застрашени от дефицит на витамин В1 (тиамин) са вегетарианците (но най-вече веганите и суровоядците) и хората, които спазват хранителен режим, в който няма достатъчно източници на ценното хранително вещество. Ако попадате в тези групи, добре е да знаете начините за осигуряване на по-голям дневен прием на витамин В1. Ето някои съвети в тази връзка, които може да ви бъдат полезни.

Защо вегетарианци и вегани имат недостиг на витамин В1?

Прием на витамин В1 при хранителен режим 1
Прием на витамин В1 при хранителен режим – Как се получава дефицит

Известно е, че витамин В1 се съдържа в много растителни продукти – най-вече във външния слой на зърнените храни, бобовите продукти, семената и ядките. Тогава защо при вегетарианците (те не консумират месо) и веганите (те изключват всички животински продукти) може да има недостатъчен дневен прием на витамин В1? Отговорът не е сложен – едни от най-добрите източници на тиамин са животински – риба, морски продукти и месо. Вегетарианците и веганите  не се хранят с месни ястия, което автоматично ги лишава от животинския витамин В1. Ако в диетата им е включен много повече полиран бял ориз, а не кафяв, както и други белени зърнени продукти, постъпленията на тиамин в тялото им съвсем намаляват. Това ги поставя в риск от дефицит на витамин В1.

Суровоядците са още по-крайни – те консумират само сурови храни. Това също ги лишава от прием на витамин В1 чрез животинските продукти, които не може да се консумират без термична обработка. Те също губят шанса да получат нормален дневен прием на витамин В1 и заради факта, че не могат да консумират сурови голяма част и от растителните източници на тиамин. Затова са още по-застрашени от дефицит на витамин В1.

Нисък дневен прием на витамин В1 при други режими на хранене

Всяка друга диета би могла да носи риск от дефицит на витамин В1, но в определени случаи опасността от недоимък е по-голяма. Ето някои видове хранителни режими, които повишават риска от недостиг и при тях е задължително да се мисли за допълнителен прием на витамин В1.

  • Безглутенова диета. Тя се препоръчва при хора с проблемно усвояване на глутен, който се съдържа основно в зърнените храни и съответно в тестените изделия, зърнените закуски, много пакетирани, преработени и консервирани храни, както и като добавка в колбасите например. При безглутенова диета тези продукти се изключват от менюто и тъй като зърнените храни са основен източник на витамин В1, дневният прием на тиамин може да намалее;
  • Диети за редуциране на теглото. При тях обикновено се намалява приемът на количествата храна, като се изключват и висококалоричните храни като ядки, хляб, тлъсти меса и т.н. Отново от режима на хранене отпадат богати източници на витамин В1, което също води до намален дневен прием на тиамин;
  • Високовъглехидратна диета. При такъв режим на хранене казусът е друг – тук може да има достатъчен дневен прием на витамин В1, но разходът на тиамин също е много голям поради завишените нужди на организма от това хранително вещество за метаболизма на големите дози въглехидрати. Зависимостта е следната – висок прием на въглехидрати, висок разход на витамин В1, опасност от дефицит, необходимост от повишен прием на витамин В1;
  • Парентерално хранене. Това е специален режим на хранене, при който хранителните вещества се въвеждат интравенозно, а не през храносмилателната система. Налага се при определени заболявания и може да е пълно или частично.

Увеличен дневен прием при вегетарианци и вегани

Прием на витамин В1 при хранителен режим 2
Прием на витамин В1 при хранителен режим – Хранителни източници на Витамин В1

Някои вегетарианци не изключват от менюто си риба и морски дарове, което е много добро решение и начин за набавяне на още витамин В1. Те може да наблегнат на тези храни, за да увеличат дневния прием на тиамин. В допълнение се препоръчва по-честа консумация на ястия, включващи следните продукти с високо съдържание на витамин В1:

  • Кафяв ориз, пълнозърнести продукти, бирена мая;
  • Сирене тофу;
  • Яйца, кисело мляко (за вегетарианците);
  • Черен боб, фасул, нахут, грах;
  • Сусамово семе, тахан, слънчогледово семе, ленено семе;
  • Спанак, син домат, зеле и брюкселско зеле, аспержи;
  • Портокали, ананас, грейпфрут, диня, ябълки.

При приготвянето на храните е хубаво да се избягва дългата термична обработка на високи температури, защото витамин В1 е неустойчив към тях. Така ще се запази повече тиамин в храната и ще може да се постигне по-пълноценен дневен прием.

Допълнително силно се препоръчва витамин В1 на таблетки, ако не е сигурно, че менюто може да съдържа разнообразни и качествени алтернативни източници на тиамин. Допълнителният прием на витамин В1 с цел увеличаване на дневния прием е задължителен при хората, консумиращи само сурови храни. Те имат най-големи проблеми с набавянето както на витамин В1, така и на други хранителни вещества.

Как да повишим дневният прием на витамин В1 при безглутенова и други диети?

Тъй като много продукти с глутен съдържат и витамин В1, при безглутенова диета трябва да се търси друга алтернатива за повишаване на дневния прием на витамин В1. Вариантите са няколко:

  • Повишен прием на яйца, риба, месо и млечни продукти. Тези храни не съдържат глутен и е добре да присъстват на масата всекидневно в различно съотношение. Сред най-богатите неглутенови източници, препоръчителни за тази диета, са свинско месо (в 100 грама нетлъсто свинско месо се съдържат 56% от дневната доза витамин В1), риба сьомга (на 100 грама – 28% от дневната доза), миди (25%);
  • Растителни храни без глутен, но с високо съдържание на витамин В1. Това са вече споменатите семена, ядки, бобови растения;
  • Допълнителен прием. Много добра алтернатива са всички варианти на витамин В1, който да подпомогне осигуряването на оптимална дневна доза тиамин, постъпваща в организма.

Увеличен дневен прием на витамин В1 при парентерално хранене и други режими

Прием на витамин В1 при хранителен режим 3
Допълнителен прием на витамин В1 при хранителен режим

Парентералното хранене изисква допълнително интравенозно вкарване на витамин В1, за да се постигне нужната дневна доза от тиамин. Подобно вливане може да се прилага и при други случаи, когато съществуват проблеми с храносмилателната система и усвояването на витамин В1 по този начин е затруднено.

За всички останали режими на хранене може да се следват следните правила, които ще помогнат за увеличаване на дневната доза витамин В1:

  • Допълнителен прием на витамин В1 под формата на бенфотиамин – това е по-лесно усвоима и с по-висока бионаличност разновидност на витамина, която е мастноразтворима. Поради това и загубите са по-малки;
  • Ограничаване на алкохола, кафето и чая, въглехидратите и белените зърнени продукти. Тези ограничения ще подпомогнат усвояването на витамин В1;
  • Избягване на храна, съдържаща сурова или полусурова риба – този продукт съдържа вещества, които разрушават витамин В1, което води до прием на по-ниска дневна доза.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

DMCA.com Protection Status