Недостиг на витамин В1 – какво да правим?

септември 14, 2022

Витамин В1, познат и с названието тиамин, е първият открит от науката витамин от групата на витамините В. Той е изключително важен за редица функции и процеси в организма. Недостигът на витамин В1 носи сериозни проблеми, а сред тях и някои тежки заболявания. Но какво да правим при недостиг на витамин В1? Преди да отговорим на този въпрос, да видим какво точно е значението на тиамина за организма.

Витамин В1 – върху какво влияе?

Витамин В1 е пряко свързан с метаболизма на протеините, въглехидратите и мазнините. Затова недостигът на витамин В1 води до проблеми в обмяната на тези вещества. Той е ангажиран с оптималното снабдяване на клетките с хранителни вещества и осигуряването на енергия за цялото тяло. Липсата на енергия и постоянната умора могат да говорят за недостиг на витамин В1.

Недостигът на витамин В1 пряко влияе върху нервната система. Той може да причини тежки неврологични заболявания и увреждания, но и леки състояния на дискомфорт – например болки в гърба, мускулни схващания, изтръпвания на крайниците. И обратното – достатъчната наличност на витамин В1 в организма подпомага работата на периферната и централната нервна система. Той влияе ползотворно на работата на мозъка, действа за висока устойчивост на стрес, гарантира по-добър и пълноценен сън, по-бързо физическо и психическо възстановяване след натоварвания. Известна е връзката на витамин В1 с психическата стабилност и колебанията в настроението. Недостигът на витамин В1 е отговорен за повишена депресивност и емоционална лабилност – честа смяна в настроенията с преобладаващи нервност и раздразнителност.

Най-добре проучена и очевидна е връзката на тиамина със заболяването бери-бери. То се появява именно поради недостиг на витамин В1 заради небалансирано хранене. Болестта се изявява с отоци, увреждания на периферните нерви и проблеми със сърдечно-съдовата система. Справянето с недостига на витамин В1 води до излекуване на заболяването.

Сърдечно-съдовите проблеми не се срещат само при болните от бери-бери, но и при други форми на недостиг на витамин В1, които не е задължително да водят до това заболяване. Повишеният риск от инфаркт и други сърдечно-съдови инциденти се свързват именно с липсата на тиамин. Храносмилателната система също се влияе от дефицита на витамин В1 – язва на стомаха или на дванадесетопръстника, както и чернодробни заболявания са чести страдания, породени от липсата на витамин В1.

Как да познаем, че имаме недостиг на витамин В1?

Състоянието понякога е завоалирано, но със задълбочаване на недостига на витамин В1 проблемите стават все по-изявени. Наблюдавайте се за някои от изброените симптоми, ако подозирате, че имате липса на тиамин:

  • Слаба памет и затруднения с концентрацията. Страда основно дълготрайната памет, която отговаря за дълготрайното съхраняване на информация.
  • Бърза уморяемост, безпричинна постоянна умора, осезаема липса на енергия.
  • Мускулна слабост, болки в мускулите.
  • Мускулни схващания, крампи.
  • Изтръпване, мравучкане, иглички в крайниците.
  • Трудно заспиване, непълноценен сън, събуждате се изморени.
  • Болки в кръста или в гърба.
  • Депресивност, понижено настроение, повишена раздразнителност.
  • Честа смяна на настроенията, лабилност на емоциите, страх, панически атаки.
  • Виене на свят, честа замаяност.
  • Главоболие.
  • Храносмилателни проблеми – болки в стомаха, в черния дроб, запек, гадене и повръщане.
  • Сърдечно-съдови оплаквания.

Следете за ранни симптоми на недостиг на витамин В1, тъй като продължителните състояния на липса са опасни и може да отключат бери-бери или друго сериозно неврологично заболяване с невъзможност за пълно лечение (енцефалопатия на Вернике, болест на Лий и др.)

Защо имам недостиг на витамин В1?

Смята се, че недостигът на витамин В1 не е твърде често срещан, но последните изследвания показват обратното. Непълноценното ни хранене, излагането на вредни влияния и стрес, некачествените хранителни продукти все по-често причиняват недостиг на витамин В1.

Макар че тиамин се среща в различни храни, някои са много по-пълноценни източници от други. Ако такива продукти липсват в менюто ви, със сигурност сте изложени на опасност от недостиг на витамин В1. Такива са месото, яйцата, пълнозърнестите храни и др. Честите и драстични диети също повишават риска от липса на тиамин. Вегетарианците, веганите и суровоядците са по-застрашени, тъй като имат постоянни ограничения в менюто на богатите на витамин В1 храни.

Повишени нужди от тиамин имат също бременните и кърмещите жени. При тях опасността от недостиг на витамин В1 не е насочена единствено спрямо техния организъм, но и спрямо този на детето. По-голям разход на енергия и нужда от вещества, в това число и тиамин, имат също активно спортуващите хора, изложените на физически натоварвания и тежък физически труд. При тях осигуряването на повече витамин В1 е нужно за по-бързото възстановяване и повишаване на издръжливостта.

Алкохолиците или често употребяващите алкохол са поредна група от хора, застрашена по-често от недостиг на витамин В1. При тях усвояването на тиамин от храната е понижено, а също храненето като цяло е влошено. Те развиват недостиг на витамин В1, както и на останалите витамини от групата В и други ценни вещества. При това едно от най-честите усложнения е увреждане на периферните нерви – т.нар. полиневропатия, за което допринася сериозно липсата на витамин В1.

Заболявания на храносмилателната система – например болест на Крон, пречат на усвояването на тиамин, което е друг фактор за недостиг на витамин В1. Продължителна или хронична диария или употребата на диуретици са други основания за търсене на недостиг на тиамин.

храни богати на витамин б1

Какво да направим при дефицит на витамин В1?

Ако сте сред страдащите от дефицит на витамин В1 хора, вече се питате – какви са начините за компенсация на тази липса. Основните пътища за преодоляването й са два – внасяне на допълнително количество тиамин чрез храната и прием на хранителни добавки, богати на витамин В1.

В първия случай преразгледайте храните в менюто ви. Увеличете количеството на риба и месо, ако е възможно – избирайте домашно отглеждани животни за консумация. Дреболиите са изключително богати на витамин В1 и ако сте ги пренебрегвали досега, тук е моментът да ги добавите към трапезата си. Включете в менюто си и повече яйца. При придържане към хранене без животински продукти, то наблегнете на бобовите растения, зеленолистните и пълнозърнестите храни. Избирайте винаги кафяв ориз пред полиран, защото витамин В1 се съдържа в обелката на ориза. Така е и при другите зърнени продукти.

Особено внимание отдаваме на бирената мая и продуктите с дрожди. Те изобилстват от витамин В1 и са бърз и сигурен начин за попълване на дефицита на витамин В1. Прекрасен източник на тиамин са още ядките и семената. Сред тях най-богати са сусамът, орехите, слънчогледовите семки, кедровите ядки и др.

В случаите на невъзможност за попълване дефицита на витамин В1 само с хранене е нужно внасянето му с хранителни добавки. Дозировката се определя спрямо възрастта, наличието на заболявания и начина на живот. Имат се предвид големите физически натоварвания и повишеният стрес. Няма опасност от прием на по-висока доза или от твърде дълго приемане на тиамин, защото предозиране с витамина почти не е възможно. Витамин В1 е водоразтворим и  излишъкът от него се отмива от организма чрез отделителната система с урината.

Има и още една посока на противодействие срещу дефицита на витамин В1 – справяне с основното заболяване или състояние, довело до липсата на тиамин. Например – спиране или ограничаване на алкохола и тютюнопушенето, лекуване на болестите на храносмилателната система, успешен контрол при диабетици на кръвната захар. Последната група от хора са особено застрашени от дефицит на витамин В1 поради нарушената обмяна на въглехидрати, затрудненото осигуряване на енергия за клетките и високия риск от появата на увреждания на периферната нервна система.

Кой метод е най-подходящият при вас за преодоляване на дефицита на витамин В1 – най-добре да потърсите специалист и заедно с него да подходите комплексно. Не пропускайте да оцените начина си на живот, с какво се храните, физическата активност и индивидуалните особености на организма.

DMCA.com Protection Status