Витамин B1 при физическо натоварване

Не може да сте в отлична физическа форма, ако не си набавяте достатъчно минерали и витамини. И няма как да устоите на физическо натоварване, ако не ви стига витамин В1. Той е супер важен, за да сте издръжливи физически и да се възстановявате бързо след спорт или труд.

Витамин В1 при физическо натоварване за енергия и издръжливост

Витамин B1 при физическо натоварване 1
Витамин B1 при физическо натоварване – енергия и издръжливост

Извършването на физически труд и спортуването изискват много, наистина много енергия. А витамин В1 е най-отговорен за осигуряването на „гориво“ за тялото и повишаване на физическата работоспособност на тялото. Той участва в процесите на трансформация на глюкозата в енергия – стимулира метаболизма на въглехидратите, които основно „хранят“ и зареждат енергийно клетките на човешкото тяло. Когато имате достатъчно витамин В1 при физическо натоварване, ще разполагате с нужната енергия, за да се справи тялото ви с физическите предизвикателства. Също така по време на тренировка той помага за превръщането на мастните резерви в енергия. Витамин В1 ще осигури и нужната издръжливост – задължително качество за спортисти – особено футболисти, маратонци, баскетболисти, колоездачи и всички, които трябва да полагат физически усилия за по-продължително време в състезания или мачове. Те, като и всички, които участват в тренировки и натоварване с висока интензивност, имат повишена нужда от витамин В1 поради голямата потребност от енергия.

Витамин В1 при физическо натоварване дава енергия и на най-обременения вътрешен орган – сърцето. Така то успява да получи достатъчно „храна“ и кислород, за да се справи със стреса от усилената му работа точно в този момент. Затова се препоръчва допълнително приемане на витамин В1 при физическо натоварване и в периода преди това за укрепване на сърдечния мускул и за подобряване на работата му.

Физическо натоварване и здрави мускули

Основна цел на много спортуващи е да постигнат мускулна сила и маса. От тези параметри най-вече зависи и справянето с всяко физическо натоварване. Отново на помощ идва витамин В1. Тиаминът, както е другото му название, е главен участник в процесите на протеиновия синтез, както и последващия мускулен растеж. Ще натрупате повече мускулна маса, ако имате повече количества от витамин В1 в тялото.

Този витамин е отговорен за доставката на кислород до мускулните клетки, като по този начин помага на мускулите да устоят на физическото натоварване. Това е от голямо значение при провеждането на силови тренировки, където мускулите имат нужда от много кислород. Ако не ви достига витамин В1 при физическо натоварване, ще усещате слабост в мускулите, ще ви липсва сила и издържливост. Препоръчва се да се взема допълнително витамин В1 като таблетки приблизително 1 час преди тренировка. Това ще подобри изпълнението на силови упражнения и ще може да се похвалите с повече спортните постижения. И обратното – може да имате по-слаби физически постижения, ако като цяло не ви достига витамин В1.

Витамин В1 за здрава нервна система при физическо натоварване

Витамин B1 при физическо натоварване 2
Витамин B1 при физическо натоварване и връзката с храната

При подлагане на физическо натоварване – независимо дали при спорт, или при работа, нервната система трябва да функционира отлично. От това зависят такива важни способности като концентрация, внимание, време за реакция, координация. И не на последно място – психическа издържливост и мотивация. Именно липсата на желание за тренировка или физическо натоварване, съчетано с преумора и изтощение, може да говорят за недостиг на витамин В1 при спортуващи и активни хора.

Ако имате достатъчно добри нива на витамин В1 при физическо натоварване е налице и отлична нервно-мускулна проводимост. Тя играе първостепенна роля за всякакъв вид двигателни функции, за скоростта на реакция и дори за мускулната памет. При спортистите и изложените на физическо натоварване хора това е важно за изпълнението на сложни многоставни движения. Например клекове с щанга, предни клекове и други упражнения при силова тренировка с тежести.

Физическо натоварване и хранене – каква е връзката с витамин В1?

Обикновено натрупването на килограми и трансформирането им в мускулна маса е основна цел на много спортове. Този процес е важен за всички, които системно са изложени на физическо натоварване. Но ако имате недостиг на витамин В1, нещата няма да се случат по правилния начин. Рискът идва от това, че качването на тегло става при високо въглехидратен режим на хранене. От една страна, това изисква повече витамин В1, за да се случва метаболизмът на въглехидрати в тялото. Т.е. може да се стигне (и често се стига) до дефицит на витамина. От друга страна, липсата му може да направи така, че вместо да имате нарастване на мускулна маса, ще се получи увеличаване на мастната тъкан.

Друг важен момент е, че при ниски нива на витамин В1 се развиват някои храносмилателни разстройства и загуба на апетит. Това би попречило на натрупването на килограми и мускулна маса – сериозен проблем при всеки, изложен на тежко, често и/или продължително физическо натоварване.

Витамин В1 и възстановяване след физическо натоварване

Невероятно ценен е витамин В1 за възстановяване след спортна тренировка или физическо натоварване от друго естество. Той ускорява регенерирането на мускулите след спортуване и тежка работа, като намалява оплакванията от преумора, напрежение и болка в мускулите (мускулна треска). Всъщност редица изследвания показват, че приемането на високи дози витамин В1 преди физическо натоварване може да предотврати симптомите на неприятната мускулна треска, която всички познаваме. Също той може да предпази от появата на мускулни спазми по време на тренировка и след физическо натоварване. Недостигът му, от друга страна, провокира появата на мускулна треска с по-тежки симптоми, крампи и болки. Причинява по-голяма умора след физическо натоварване и по-бавно възстановяване.

Какви са нуждите ви от витамин В1 при физическо натоварване?

Витамин B1 при физическо натоварване 3
Витамин B1 при физическо натоварване – възстановяване

Отговорът на този въпрос е доста индивидуален и много зависи от вида, степента на физическо натоварване, интензивността и честотата. Както и от режима на хранене и целите, към които се стремите. Важно е и дали страдате от някакви допълнителни здравословни проблеми или особености. При всички положения обаче се нуждаете от допълнително витамин В1, ако:

  • Имате ниски спортни постижения, а се стремите към по-високи;
  • Изпитвате често преумора и липса на енергия;
  • Имате тежка мускулна болка и мускулни спазми при физическо натоварване;
  • Искате да качите повече мускулна маса;
  • Желаете да премахнете мастната тъкан в тялото си;
  • Имате интензивни силови или продължителни като времетраене физически натоварвания;
  • Поддържате режим на хранене с високо съдържание на въглехидрати.

Може да приемате и по-големи дози витамин В1 при физическо натоварване. Като цяло няма опасност от предозиране, защото излишното количество витамин В1 ще бъде изведено с урината и при потенето.

DMCA.com Protection Status